Persijn Broersen & Margit Lucács

Post Panorama
Persijn Broersen en Margit Lukács maakten een interactieve installatie in een zeven verdiepingen tellende parkeergarage in Nieuwegein. Zij ontwierpen op iedere parkeerlaag een lichtwand die de geschiedenis en toekomst van de stad Utrecht in beeld brengt. Per verdieping reis je van de prehistorie naar de toekomst.
De bezoeker kan allerlei eigentijdse elementen uit de stad herkennen, naast allerlei verwijzingen naar de Nederlandse (kunst)geschiedenis. De tijdlijn loopt van de oerknal tot de toekomst. De lift in het zeven lagen tellende theatercomplex is als het ware een tijdmachine.
Op de verschillende verdiepingen is andere muziek te horen: deze soundscape werd gecomponeerd door Berend Dubbe & Gwendolyn Thomas, componisten uit Amsterdam. De muziek is bedoeld als een filmische soundtrack voor elk tijdperk, geïnspireerd door filmmuziek. De soundtrack bij de 'prehistorie' is gebaseerd op 'Jurassic Park' en de muziek bij de 'toekomst' zit vol met verwijzingen naar Science Fiction films uit de jaren '20 van de vorige eeuw, toen toekomstdromen nog grenzeloos waren.
Avro Kunstuur
Mastering Bambi
Benno Tempel in de Volkskrant -mei 2013

Mediakunstenaars Persijn Broersen & Margit Lukács maakten in 2010 een remake van de Disney-klassieker Bambi. Ze lieten daarbij echter alle dieren uit de oorspronkelijke film weg. Na het verwijderen van de schattige, antropomorfe karakters als hertjes, vogels en vleermuizen bleef alleen het landschap zichtbaar. Het maakt de utopische constructie van ongerepte wildernis zichtbaar. Wat overblijft is een nieuwe realiteit, een geconstrueerde en gemankeerde wildernis waarin de natuur een spiegel is voor onze eigen verbeelding.
De oorspronkelijke film uit 1942 toonde één van de eerste virtuele werelden: vol misleidend realisme en harmonie, waarin de mens de enige vijand is. Disney streefde naar een natuurgetrouwe weergave, maar hij gebruikte de natuur ook als metafoor voor de menselijke samenleving. In zijn romantische visie wordt de wildernis bedreigd door beschaving en technologie. Het bos wordt daarom afgeschilderd als een 'magische bron', het ultieme, reinigende grensgebied, waar de inwoners vreedzaam naast elkaar leven.

Interessant is dat de oorspronkelijke Oostenrijkse roman 'Bambi, A Life in the Woods' van Felix Salten uit 1924 in 1936 werd verboden door Adolf Hitler. De roman toont de natuur (en de menselijke samenleving) meer als een sombere, darwinistische werkelijkheid vol concurrentie, geweld en dood.
Margit Lukács (Amsterdam, 1973) en Persijn Broersen (Delft, 1974) wonen en werken in Amsterdam en Parijs. Ze werken met een breed scala aan media - met name video, animaties en grafische-producties. In een groot aantal werken reflecteren zij op de decoratieve kenmerken van de huidige samenleving. Het werk van Persijn Broersen en Margit Lukács is een zoektocht naar de bronnen van de hedendaagse beeldcultuur. Zij laten zien hoe de werkelijkheid, (massa)media en fictie met elkaar verweven zijn in de hedendaagse samenleving.