Krištof Kintera

Hedendaagse kunstenaars zoeken soms een synthese van het modernisme (idealisme, zuiverheid) en het postmodernisme (speelse ironie). Voorbeelden daarvan zijn te vinden in het werk van Krištof Kintera (1973). Kintera woont en werkt in Praag. Hij kiest zijn thema’s vanuit zijn Tsjechische achtergrond, maar werd ook geïnspireerd door de kinetische kunst van Jean Tinguely.

In 2007 reageerde hij op het modernisme van o.a Brancusi, met een hoge stapel cementzakken (Do it yourself). Brancusi heeft zijn hele leven met zijn minimalisme naar de meest essentiële vormen voor zijn onderwerpen en zijn materiaal gezocht. Kintera reageert met 'do it yourself' op Brancusi's bijna dertig meter hoge monument 'eindeloze zuil', ontworpen voor gesneuvelde soldaten en gemaakt van glanzend metaal met een kern van staal. Brancusi noemde het monument in 1934 zelf 'een trap naar de hemel'. Tijdens het repressieve bewind van Ceausescu had het communistische regime geprobeerd de zuil om te trekken, waardoor hij jaren scheef heeft gestaan. Maar inmiddels is de zuil rechtgezet en voorzien van een dunne laag goud.



In zijn postmoderne werk is het engagement van Kintera groot: hij zet ons met milde humor aan tot denken over de schaduwkanten van bijvoorbeeld economische vooruitgang en commercie. Producten krijgen een eigen, kwetsbaar leven zoals een bewegende komkommer en een volle, plastic boodschappentas die zegt: ‘I am sick of it all, it doesn’t seem to change’.


Het werk Revolution uit 2005 was confronterender: een sculptuur van een kind met een capuchon over zijn hoofd bonkt met harde knallen zijn hoofd tegen een muur. Het werk riep in de openbare ruimte paniekreacties op bij het publiek. 


In Talkman laat hij een groep 'kinderen' vragen stellen: "Zou jij graag willen veranderen?..." ".. wat denk jij over de toekomst van de mensheid...?" en stellingen uitspreken als '..Ik denk dat mensen teveel praten. Ze zouden eens wat meer moeten nadenken'. De anonieme figuren hebben geen gezicht, ze onderscheiden zich door hun kleding en staan op enige afstand van elkaar in een ruimte opgesteld. Op sommige momenten spreken verschillende poppen tegelijk.

Krištof Kintera ‘Talkman'
licht

Religie en spiritualiteit kregen in verschilldende religieuze tradities vorm met de symbolische betekenis van licht. In 'Mijn Licht is Jouw Leven' verwijst Kintera naar zowel naar de hindoeïstische Godin Shiva als naar het boeddhisme van Japanse Samoerai.

 Krištof Kintera ‘My Light is Your Life (Shiva Samurai) 

In Tilburg plaatse Kintera een bijzondere lantaarnpaal bij een beeld van Fransicus van Assisi. De lamp buigt zich met een vreemde kronkel weg van de straat en creëert zo ‘s nachts een heldere halo boven het hoofd van Fransiscus (Miracle, 2008). Je kunt het opvatten als een manier om de spot te drijven met het katholicisme, maar ook zien als een spirituele prikkel in de hedendaagse zoektocht naar spiritualiteit en religie. 

 Krištof Kintera Miracle, 2008

“In mijn werk toon ik ook de duivel als een mechanisch wezen. Net als de kerstman, de sneeuwman of sprookjesfiguren is de duivel een archetype dat vandaag de dag nog steeds bestaat. Die vormen de ankers uit mijn jeugd en zijn vandaag de dag nog springlevend".

Bekijk HIER meer werk van Kintera.